Know – Like – Trust

In mijn opleiding tot Virtueel Assistent (VA) is het doorlopen van de know-like-trust strategie regelmatig besproken.

Wanneer jij jouw gewenste doelgroep in kaart hebt gebracht is het van belang dat zij jou leren kennen (know). Vervolgens moeten ze je sympathiek gaan vinden (like) en daarna moeten ze je gaan vertrouwen (trust). Ik ervaar dit zelf ook in mijn contact met coaches, trainers en therapeuten. Ik ben aan het onderzoeken of ze weten wat een VA is? Hoe is hun ervaring met een VA? Kennen ze mij? Vertrouwen ze mij en zien zij mogelijkheden dat ik hun problemen ga oplossen? Dit geldt ook voor jou. Kennen ze jouw therapievorm, jouw aanpak? Wat is hun ervaring hiermee? Kennen ze jou? Het is goed om te weten in welke fase jouw klant zit.

En het is van belang dat jij hen leert kennen. Wat zijn de problemen van jouw klant? Of waar worstelen zij mee? En wat zijn de consequenties als zij deze problemen niet oplossen? Wat zijn hun wensen en verlangens? Leer je doelgroep kennen.
Ik heb dit gedaan door vragen te stellen aan mijn gewenste doelgroep om zo te weten te komen wat er bij hen speelt en waar zij advies bij nodig hebben. Laatst vertelde mijn klant ook dat het probleem waar haar klanten mee komen niet de essentie van het probleem is. Het probleem zit veel dieper en daarom is het van belang om door te vragen. En zo werkt het ook weer voor mijn klanten, in eerste instantie willen zij bijvoorbeeld hulp bij hun financiële administratie. Wanneer ik doorvraag willen zij overzicht en inzicht in hun bedrijfscijfers. En uiteindelijk willen zij meer vrijheid in tijd en/of geld.

Nu of later een website ?

Als startende VA heb ik flink geworsteld met het nu of later maken van een (professionele) website, lees hierover meer in mijn eerdere blog ‘Een website maken… Zelf aanmodderen of uitbesteden?’

Vanuit meerdere kanten kreeg ik te horen dat een website niet essentieel is om te starten. Dat klopt én een website maken vanuit je zolderkamer zorgt er niet voor dat er klanten komen. Maar is een website maken essentieel voor jou? En wil je dan een informatieve traditionele website of een wervende website?

Wat is het verschil tussen een traditionele of wervende website?

Arthur Jansen en Joas Verschuren, van Websites voor Therapeuten, hebben de afgelopen jaren ontdekt dat een goede website bestaat uit drie onderdelen. De drie wetten van een wervende website. Zij hebben daar hun eigen model voor ontworpen : het A.C.V. model. Dit trechter model laat zien welke stappen je doorloopt van Aantrekken van bezoekers naar Creëren van een verbinding tot Verkopen van jouw dienst.

Arthur en Joas hebben regelmatig gehoord dat coaches en therapeuten hun website gebruiken om hun potentiële cliënten te informeren. Wanneer jij jouw website alleen maar inzet om potentiële cliënten te informeren over de therapieën, trajecten of iets dergelijks wat jij aanbiedt, laat je veel kansen liggen. Als jij jouw website goed inzet, kun je namelijk verbinding maken met jouw potentiële cliënten. Dit zijn niet alleen cliënten binnen je eigen netwerk (die je met een traditionele website aantrekt), het zijn voornamelijk cliënten van buiten je netwerk (die je met een wervende website aantrekt).

Wat heeft het mij gebracht?

Voor mij bracht het zoveel meer dan alleen een website. Ik heb helderheid gekregen door met mijn website bezig te zijn, ik ben veel meer gaan nadenken wie mijn ideale klant is, welk probleem wil ik oplossen van mijn ideale klant en wat wil en kan ik als VA bieden.

Gratis online training

Wil jij meer weten over het doel van een wervende website en hét stappenplan om cliënten aan te trekken met je website? Meld je hier aan voor een gratis online training, gegeven door de medewerkers van de Website voor Therapeuten (en dit geldt dus niet alleen voor therapeuten).

Gratis Boek ‘De goed presterende website’

Wil jij liever eerst meer lezen over een goed presterende website? Ontvang gratis het boek ‘De goed presterende website trekt cliënten aan volgens het A.C.V. model’. Websites voor Therapeuten betalen voor jou het boek, jij betaalt de verpakkingskosten en verzendkosten.

Wil je meer informatie ?

Wil jij meer informatie over het websitesysteem? Wil je weten wat je hiervoor moet betalen? Of wil jij direct aan de slag? Kijk dan hier voor meer informatie over het websitesysteem (Bloom) voor Therapeuten en Coaches.

Bron : Het boek ‘De goed presterende website’ / Websites voor Therapeuten.