Vorige week schreef ik een brief aan mijn ideale klant. Ben jij een ondernemer waarbij je direct jouw ideale klant wist te omschrijven? Of werd jouw ideale klant tijdens het proces ‘geboren’ ? Voor mij geldt het tweede, in het begin heb ik mij gericht op coaches, trainers en therapeuten. Best wel algemeen, vind je ook niet?

In de loop van de tijd heb ik steeds meer helderheid gekregen, heb ik mijn ideale klant leren kennen. Graag neem ik je mee in een dag uit het leven van mijn ideale klant. Ik geef haar advies vanuit mijn kennis en kunde en laat zien wat ik voor haar kan betekenen.

Weet jij wie jouw ideale klant is?
Wat zijn de behoeften en verlangens van jouw ideale klant zijn?
Hoe kan jij hen helpen? En wat is daarin jouw aanbod?


Een dag uit het leven van Vida

Vida werkt in loondienst en heeft sinds 2 jaar een eigen coaching praktijk. Het geeft haar energie om mensen verder te helpen, dichter bij zichzelf te komen en te blijven, weer in verbinding met zichzelf te staan. Ze doet alles alleen, daardoor voelt ze weleens belemmering in haar creativiteit en stagneert haar gewenste groei. Ze omschrijft zichzelf als creatief en chaotisch, daardoor heeft ze geen doel voor ogen. Vida is een krachtige, leergierige en zelfstandige ondernemende vrouw en ze wil graag dingen zelf doen.

Vida staat op en denkt aan wat de dag haar vandaag gaat brengen. Ze heeft een aantal ingeplande afspraken en nog een hoop dingen op haar takenlijst. Tussen haar 1e en 2e afspraak heeft ze wat ruimte om naar haar takenlijst te kijken. Haar administratie moet nog bijgewerkt worden, want de btw-aangifte moet vóór aanstaande vrijdag worden gedaan. Ze merkt dat sommige taken haar veel energie kosten, zoals de administratie bijwerken, deze laat ze het liefst zo lang mogelijk liggen. Ze heeft ook weinig zicht op haar inkomsten en uitgaven en weet ook eigenlijk niet goed genoeg wanneer ze een nieuwe behandelstoel kan kopen.

Na de lunchpauze haalt ze nog even een boodschap en komt iemand tegen die geïnteresseerd vraagt hoe het met haar onderneming gaat. Ze zegt dat haar bedrijfje wel loopt maar nog niet voldoende om van te leven.

Voordat ze haar volgende afspraak heeft, kijkt ze nog even naar haar to-do’s. Ze moet nog het een en ander uitzoeken om zich aan te sluiten bij een vereniging, dit schuift ze telkens voor zich uit. Ze begrijpt het belang ervan, maar het kost tijd om dit uit te zoeken. Ook is haar website verouderd en staat al een tijdje op haar to-do lijst om bij te werken. En online zichtbaarheid is ook iets waarvan ze het belang ziet, maar ook dat is nog een hoop uitzoekwerk. Ze krijgt er al buikpijn van wanneer ze ziet wat er allemaal op de planning staat.

Dat lukt haar nooit vandaag te doen. En ze heeft ook nog taken die ze gisteren had laten liggen. Ze opent haar email en beantwoordt enkel de urgente berichten.

Naar haar laatste afspraak zit haar werkdag erop. Ze heeft een dubbel gevoel. Ze is dankbaar wat voor mooi beroep ze heeft en toch knaagt het omdat ze weet dat er nog wat zaken blijven liggen. Vandaag was niet de dag om dit te doen, ze weet dat ze meer tijd zou moeten inplannen om AAN haar bedrijf te werken. We zullen morgen weer verder zien.

Wat kan ik voor Vida betekenen? Mijn advies aan Vida.

Wees realistisch in wat mogelijk is. Een baan in loondienst kan jouw financiële zekerheid geven, dat neemt niet weg dat je daarnaast jouw praktijk serieus kan nemen, daarmee neem je jezelf serieus. Ga jouw praktijk zien als een volwaardige praktijk. We gaan in gesprek om te kijken wat jouw verlangens zijn. Hoe zou jouw ideale dag eruit zien?

Ik wil je graag laten zien HOE je dingen kan doen, zodat je het vervolgens zelf kan doen. Ik help je op weg, help je met zaken uitzoeken en daarna kies jij of je met mijn hulp verder gaat of dat je het helemaal alleen gaat doen.

We starten onze samenwerking intensief en bouwen dit steeds verder af, jij neemt weer de regie van jouw bedrijf. Uiteindelijk sparren we aan het einde van ieder kwartaal om te kijken wat je nodig hebt.

Mijn missie is jou te ondersteunen met het neerzetten van een volwaardige praktijk. Ik wil niet alleen inspireren, maar ook echt iets veranderen. We gaan samen op reis, kiezen onze bestemming en pakken onze koffers in waarbij we samen kijken wat bij wie in de koffer komt. 

Op basis van gesprekken met coaches, trainers en therapeuten is dit mijn advies. Waarbij je jouw doelen behapbaar maakt en stap voor stap werkt aan dat wat bij jou past. Gedurende jouw reis kunnen we kijken wat er (nog meer) nodig is.

De reis naar jouw volwaardige praktijk

Samen gaan we in gesprek om te kijken wat Vida denkt nodig te hebben om van haar bedrijfje een volwaardige praktijk te maken. Ik bied haar handvaten voor haar reis naar een volwaardige praktijk. We stemmen als reisgenoten met elkaar af. Waar gaan we naar toe? Wat hebben we daarvoor nodig? Wie doet wat?

Jij vult jouw koffer met dat wat jij nodig hebt en waar jij je prettig bij voelt tijdens de reis. Tussentijds kijken we of jouw koffer niet te zwaar is en of we nog de juiste kant op gaan. En bovenal geniet van de reis !

Graag wil ik dat je weet dat zowel de persoon Vida als de omschrijving van de situatie fictief is.
Vida betekent leven. Breng jouw ideeën tot leven.

Herken jij je in Vida ?

Wil je blijven waar je nu bent of wil jij de volgende stap zetten?
Graag nodig ik je uit voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek om samen te sparren over jouw praktijk.

Of wil jij (eerst) zelf aan de slag om meer structuur en overzicht te ervaren in jouw praktijk.
Vraag dan mijn 5 gratis tips aan van tools & programma’s voor meer structuur en overzicht.

Jouw ideale klant wacht op jou, laat weten dat je er bent.